Hoe scoren verzekeraars op

Help je verzekeraar te verbeteren en geef je mening.

Oefen invloed uit op jouw verzekeraar stuur een compliment, een klacht of stap over.

Lees meer over Bonussen

Bonussen kunnen prestatiebevorderend werken en werknemers stimuleren beter hun best te doen. Bonussen zijn echter vaak gekoppeld aan indicatoren die niet het belang van de onderneming als geheel weerspiegelen, en zeker niet het maatschappelijk belang. Bovendien lijkt het verband tussen de financiële prestaties van de onderneming en de hoogte van de bonus vaak zoek.

Kortetermijndoelen en excessieve hoogtes kenmerkten de bonuscultuur bij financiële instellingen. Deze bonuscultuur wordt beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van de laatste financiële crisis. De gevolgen hiervan worden wereldwijd gevoeld.

Een goed bonusbeleid van verzekeraars betekent onder andere:

  • De bonus moet gematigd zijn: maximaal 10 procent van het vaste jaarsalaris;
  • De bonus moet gekoppeld zijn aan langetermijndoelstellingen;
  • De bonus moet gekoppeld zijn aan duurzame, niet-financiële factoren, zoals risicobeperking en impact op de samenleving;
  • Het bonusbeleid moet transparant zijn – ook daar waar verzekeraars besluiten tot uitzonderingen op hun bonusbeleid;
  • Bonussen moeten teruggevorderd kunnen worden bij wanprestaties.

Lees meer over de beoordeling van verzekeraars in ons laatst verschenen rapport.

 

 

 

Thank you for submitting

Your message has succesfully been placed

×