Praktijkonderzoek transparantie (2016)

De tien grootste levensverzekeraars in Nederland zijn niet open over hun investeringen. Vooral Allianz en Generali scoren ver onder de maat. Dit blijkt uit het nieuwste praktijkonderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer.

undefined

Check hoe jouw verzekeraar scoort en stuur onderaan de pagina met de rode en groene knop een klacht of compliment.

Achmea: De transparantie van Achmea is onder de maat. Voor beleggingen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Achmea onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer ruim onvoldoende (score 3). Achmea zou veel transparanter kunnen zijn over haar beleggingen. Ook een klachtenmechanisme voor niet-klanten zou een goede stap zijn.

Aegon: De transparantie van Aegon is onder de maat. Voor beleggingen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Aegon onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer ruim onvoldoende (score 3). Aegon zou veel transparanter kunnen zijn over haar beleggingen. Ze kan ook meer openheid geven over de bedrijven waarmee ze een kritische dialoog voert over sociale en milieugerelateerde kwesties, en welke (belasting)betalingen ze doet in landen waar ze gevestigd is.

Allianz: De transparantie van Allianz is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Allianz slecht (score 2), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Allianz kan veel transparanter zijn over haar beleggingen. Ze kan ook meer openheid geven over de bedrijven waarmee ze een kritische dialoog voert over sociale en milieugerelateerde kwesties, in welke landen ze vestigingen heeft, en welke (belasting)betalingen ze in deze landen doet.

APG: De transparantie van APG is gemiddeld genomen onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort APG goed (score 8), maar voor vermogensbeheer slecht (score 2). APG zou transparanter kunnen zijn over alle beleggingen die ze doet. Ze zou ook meer openheid kunnen geven over welke (belasting)betalingen ze doet in landen waar ze gevestigd is.

ASR: De transparantie van ASR is gemiddeld genomen voldoende (score 6), maar zij geeft nog veel te weinig inzicht in haar beleggingen. Het publiceren van een overzicht van bedrijven waarin ASR niet investeert, inclusief de reden, zou een goede stap zijn. ASR is de enige verzekeraar die op dit moment haar klachtenmechanisme openstelt voor niet-klanten. ASR investeert alleen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies). 

undefined

Delta Lloyd: De transparantie van Delta Lloyd is gemiddeld genomen onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Delta Lloyd ruim voldoende (score 7), maar op het vlak van vermogensbeer ruim onvoldoende (score 3). Delta Lloyd kan transparanter zijn over alle beleggingen. Ze kan ook meer openheid geven over de bedrijven waarmee ze een kritische dialoog voert over sociale en milieugerelateerde kwesties.

Generali: De transparantie van Generali is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Generali slecht (score 2), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Generali kan veel transparanter zijn over de beleggingen die ze doet. Ze zou ook meer openheid kunnen geven over de bedrijven waarmee ze een kritische dialoog voert over sociale en milieugerelateerde kwesties, in welke landen ze vestigingen heeft en welke (belasting)betalingen ze in deze landen doet.

Legal & General: De transparantie van Legal & General is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Legal & General onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Legal & General kan veel transparanter zijn over de beleggingen die ze doet. Ze kan ook meer openheid geven over welke (belasting)betalingen ze doet in landen waar ze vestigingen heeft.

NN Group: De transparantie van NN Group is gemiddeld genomen voldoende. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort NN Group twijfelachtig (score 5), voor vermogensbeheer ruim voldoende (score 7). NN Group kan transparanter zijn over alle beleggingen die ze doet. Ze kan ook meer openheid geven over in welke landen ze vestigingen heeft en in welke landen ze (belasting)betalingen doet. In reactie op het onderzoek zegde NN Group toe in het komende jaar het interne klachtenloket open te stellen voor niet-klanten.

Vivat Verzekeringen: De transparantie van Vivat Verzekeringen is gemiddeld genomen voldoende. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de betaalde verzekeringspremies) scoort Vivat een onvoldoende, (score 4) voor vermogensbeheer scoort het daarentegen zeer goed (score 9). Vivat kan transparanter zijn over alle beleggingen die ze doet. Ook het openstellen van haar interne klachtenmechanisme voor niet-klanten zou een goede stap zijn.

Wat kun jij doen?

Vind je dat jouw verzekeraar open moet zijn over zijn investeringspraktijk?
Laat dit dan aan je verzekeraar weten! 
Stuur onderaan de pagina met de rode en groene knop een klacht of compliment.


Lees het volledige 
persbericht en het onderzoek in het Engels of de Nederlandse samenvatting
Bekijk hier de resultaten van het opinieonderzoek

Kom in Actie voor meer transparantie

Thank you for submitting

Your message has succesfully been placed

×