Hoe scoren verzekeraars op

Help je verzekeraar te verbeteren en geef je mening.

Oefen invloed uit op jouw verzekeraar stuur een compliment, een klacht of stap over.

Lees meer over Bonussen

Het toekennen van bonussen hoeft niet slecht te zijn. Het kan werknemers stimuleren beter hun best te doen. In de praktijk worden echter bonussen gegeven die niet het belang van de onderneming als geheel weerspiegelen en zeker niet het bredere maatschappelijke belang. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer bonussen worden gegeven voor kortetermijndoelen zoals de financiële resultaten of de prestaties van de individuele werknemer. Werknemers kunnen dan worden aangezet tot het nemen van onverantwoorde risico’s die niet in het belang van de onderneming en de samenleving zijn. Bovendien lijkt het verband soms zoek tussen de financiële prestaties van de onderneming en de hoogte van de bonus.

Kortetermijndoelen en excessieve bedragen kenmerkten de bonuscultuur bij financiële partijen. Deze bonuscultuur wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van de financiële crisis, waarvan de gevolgen wereldwijd worden gevoeld.

Een goed bonusbeleid voldoet onder meer aan de volgende voorwaarden:

  • Het moet transparant zijn voor alle werknemers en voldoen aan de wettelijk gestelde eisen;
  • Het moet voldoen aan duurzame criteria waaronder risicobeperking en impact op de samenleving;
  • De bonus bedraagt maximaal 10 procent van het vaste jaarsalaris en is gekoppeld aan langetermijndoelstellingen.

Gedetailleerde informatie over de manier waarop de Eerlijke Verzekeringswijzer verzekeraars op dit onderwerp beoordeelt, kan je terugvinden in het laatst verschenen rapport.

 

 

Thank you for submitting

Your message has succesfully been placed

×