Verzekeraars niet open over investeringen

68% Nederlanders wil transparantie over investeringskeuzes

De tien grootste levensverzekeraars in Nederland zijn niet open over hun investeringen. Vooral Allianz en Generali scoren ver onder de maat. Dit blijkt uit het nieuwste praktijkonderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer.

undefined

Check hoe jouw verzekeraar scoort en stuur onderaan de pagina met de rode en groene knop een klacht of compliment.

Achmea: Het niveau van transparantie bij Achmea is onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Achmea onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer ruim onvoldoende (score 3). Achmea zou veel transparanter kunnen zijn over haar daadwerkelijke investeringen. Ook een klachtenmechanisme voor niet-klanten zou een goede stap vooruit zijn.

Aegon: Het niveau van transparantie bij Aegon is onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Aegon onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer ruim onvoldoende (score 3). Aegon zou veel transparanter kunnen zijn over haar daadwerkelijke investeringen en zou ook meer openheid kunnen geven over met welke bedrijven ze een kritische dialoog voert over sociale en milieu-gerelateerde kwesties en welke (belasting)betalingen ze doet aan overheden in landen waar Aegon een vestiging heeft.

Allianz: Het niveau van transparantie bij Allianz is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Allianz slecht (score 2), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Allianz zou veel transparanter kunnen zijn over haar daadwerkelijke investeringen en zou ook meer openheid kunnen geven over met hoeveel en welke bedrijven het een kritische dialoog voert over sociale en milieu-gerelateerde kwesties, in welke landen Allianz vestigingen heeft en welke (belasting)betalingen ze aan overheden in deze landen doet.

APG: Het niveau van transparantie bij APG is gemiddeld genomen onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort APG goed (score 8), maar voor vermogensbeheer slecht (score 2). APG zou transparanter kunnen zijn over alle daadwerkelijke investeringen die ze doet en zou ook meer openheid kunnen geven over welke (belasting)betalingen ze doet aan overheden in landen waar APG een vestiging heeft.

ASR: Het niveau van transparantie bij ASR is gemiddeld genomen voldoende (score 6), maar zij geeft nog veel te weinig inzicht in haar daadwerkelijke investeringen. Het publiceren van een overzicht van bedrijven waar ASR niet in investeert, inclusief de reden, zou een goede stap vooruit zijn. ASR is de enige verzekeraar die op dit moment haar klachtenmechanisme openstelt voor niet-klanten. ASR investeert alleen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies).  

undefined

Delta Lloyd: Het niveau van transparantie bij Delta Lloyd is gemiddeld genomen onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Delta Lloyd ruim voldoende (score 7), maar op het vlak van vermogensbeer ruim onvoldoende (score 3). Delta Lloyd zou transparanter kunnen zijn over alle daadwerkelijke investeringen die ze doet en zou ook meer openheid kunnen geven over met hoeveel en welke bedrijven ze een kritische dialoog voert over sociale en milieu-gerelateerde kwesties.

Generali: Het niveau van transparantie bij Generali is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Generali slecht (score 2), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Generali zou veel transparanter kunnen zijn over de daadwerkelijke investeringen die ze doet en zou ook meer openheid kunnen geven over met hoeveel en welke bedrijven ze een kritische dialoog voert over sociale en milieu-gerelateerde kwesties, in welke landen Generali vestigingen heeft en welke (belasting)betalingen aan overheden ze in deze landen doet.

Legal & General: Het niveau van transparantie bij Legal & General is ver onder de maat. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort Legal & General onvoldoende (score 4), voor vermogensbeheer zeer slecht (score 1). Legal & General zou veel transparanter kunnen zijn over de daadwerkelijke investeringen die ze doet en zou ook meer openheid kunnen geven over welke (belasting)betalingen aan overheden ze doet in landen waar Legal & General gevestigd is.

NN Group: Het niveau van transparantie bij NN Group is gemiddeld genomen voldoende. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de ontvangen verzekeringspremies) scoort NN Group twijfelachtig (score 5), voor vermogensbeheer ruim voldoende (score 7). NN Group zou transparanter kunnen zijn over alle daadwerkelijke investeringen die ze doet en zou ook meer openheid kunnen geven over in welke landen NN Group vestigingen heeft en in welke landen ze (belasting)betalingen aan overheden doet. In reactie op het onderzoek heeft NN Group toegezegd in het komende jaar het interne klachtenloket open te stellen voor niet-klanten.

Vivat Verzekeringen: Het niveau van transparantie bij Vivat Verzekeringen is gemiddeld genomen voldoende. Voor investeringen voor eigen rekening (o.a. de betaalde verzekeringspremies) scoort Vivat een onvoldoende, (score 4)voor vermogensbeheer scoort het daarentegen zeer goed (score 9). Vivat zou transparanter kunnen zijn over alle daadwerkelijke investeringen die ze doet. Ook het openstellen van haar interne klachtenmechanisme voor niet-klanten zou een goede stap vooruit zijn.

Wat kun jij doen?

Vind je dat jouw verzekeraar open moet zijn over zijn investeringspraktijk?
Laat dit dan aan je verzekeraar weten! 
Stuur onderaan de pagina met de rode en groene knop een klacht of compliment.


Lees het volledige 
persbericht en het onderzoek in het Engels of de Nederlandse samenvatting
Bekijk hier de resultaten van het opinieonderzoek

Kom in Actie voor meer transparantie

Thank you for submitting

Your message has succesfully been placed

×